Co se zrovna děje?
Tři nejžhavější články z posledních dvou týdnů
Dva roky po tornádu: Rozdělili jsme 183 milionů.
Podpořili jsme přes 600 domácností zasažených tornádem a extrémním počasím. Za zbytek peněz ze sbírky připravujeme s dalšími organizacemi, vedením obcí a kraje opatření v krajině, která budou předcházet extrémním vlivům klimatických změn.
Tchajwanský ministr zahraničí navštívil naší pražskou pobočku a předal milion dolarů.
Obyvatelé Tchajwanu loni uspořádali sbírku na pomoc válečným uprchlíkům, milion dolarů pak tchajwanská vláda svěřila naší organizaci. Z těchto prostředků financujeme především podporu vzdělávání a začlenění ukrajinských dětí.
Dvě třetiny dětí z našich sociálních a vzdělávacích služeb se dostaly na střední školu
Ve velké nevýhodě byli mladí lidé z chudých rodin a děti nízko vzdělaných rodičů, kterým doma chybí podpora a pomoc s přípravou na přijímací řízení nad rámec toho, co se naučí ve škole.
Všechno odnesla voda.
Jedno téma ze světa, které by nemělo zapadnout
“Je důležité si uvědomit, že jsme na venkově. Většinu lidí tu v současné situaci živí zemědělství. Pokud nebude voda a lidé tak nebudou moci zalévat své zahrady, půjde jim o život,” říká Serhii Saienko, ředitel Člověka v tísni pro východní region. Zničení přehrady Nová Kachovka v Ukrajině v úterý 6. června ohrozilo životy tisíců civilistů. Mnoho lidí muselo opustit své domovy.
Navzdory silným dešťům a bouřkám místní úřady a humanitární pracovníci pokračují v evakuaci lidí a pomoci místním, nicméně povětrnostní podmínky poskytování humanitární pomoci neulehčují. Obyvatelé malé vesnice Novokairy bojují po zničení přehrady o přežití. “Denně tu proteče hrozně moc vody. Na břehu této řeky jsem vyrostla a teď mi utíká. Máme obavy z toho, aby nám třeba zítra pitná voda nedošla,” dodává Olena Lohvynenko, starostka Novokairského okresu.
V Česku věříme, že pomalejší děti nemají zdržovat ty rychlejší.
Dobrá zpráva před koncem
“Decentralizace, velký podíl rozhodování na úrovni zřizovatelů a škol a silná společenská víra v dobro diferenciace vedou k nerovnostem ve vzdělávání, s nimiž se Česko dlouhodobě potýká. Na lokální úrovni existuje široké spektrum škol, které poskytují dětem různou kvalitu vzdělávání. To odpovídá společenské poptávce po oddělování „slabších“ dětí a paralelní nabídce výběrových škol.
Vše navíc mnohde umožnují a posilují nepsané tiché dohody mezi voliči a politiky, které tento stav konzervují napříč republikou. Ty nelze narušit bez posílení centrální role MŠMT. Nabízí se k tomu doplnění aktuálního středního článku podpory o řídící pravomoc, která usnadní prosazení národních strategií nad selektivními lokálními tendencemi.”
Přečtěte si článek od vedoucího vzdělávacího programu Varianty Tomáše Habarta o tom, jak se lokální pravidla v různých místech České republiky podílí na posilování nerovností ve vzdělávání.